More is less. Wetenschappelijk bewezen.

More is less. Wetenschappelijk bewezen: een overvloed aan keuzes kan leiden tot stress en leidt ertoe dat je minder actie onderneemt (o.m. Barry Schwartz; the Paradox of Choice).

Vaak wordt er gedacht 'hoe meer keuze, hoe beter'. In de praktijk werkt dat juist andersom. Dit heeft vooral te maken met het fenomeen dat vanaf een bepaalde hoeveelheid aanbod we dit niet meer kunnen overzien. Hebben we te veel keuzes en geen overzicht meer, dan wordt het nemen van een beslissing onzeker en dat voelt onveilig. In de praktijk betekent het dat we dan maar niks doen. Google gerust eens op 'paralysis analysis'.

Kijken we naar het astronomische aanbod aan video content op internet, dan zien we een soortgelijk verschijnsel. Gebruikers zijn overweldigd door de hoeveelheid beschikbare video's. Met 3,7 miljoen uploads elke dag wordt het alleen maar meer.

De oplossing?  'Less is more' toepassen en je gebruikers helpen bij het filteren van het aanbod en de focus leggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Het voorkomen van keuzestress en paralysis analysis zorgt voor meer tevredenheid met de gekozen video's en zelfs tot het voorkomen van afhaakgedrag. 

Hoe hou je ze bij de les? Binnenkort meer, stay tuned!